Stap voor stap worden ze steeds meer onafhankelijk en ontwikkelen ze zelfwaardering en zelfvertrouwen. Elk kind doet dat op zijn/haar eigen manier en tempo. Bij sommige kinderen gaat het door (on)bekende oorzaken niet helemaal vanzelf en dat kan zich uiten in lichamelijke klachten, bepaald gedrag en/of op sociaal, emotioneel gebied. Het welbevinden van een kind, komt tot uiting via het lichaam. Kinderen vertellen namelijk vanalles met hun houding en gedrag. Ik ga dan ook uit van een holistische benadering (Lichaam en geest zijn één).
Vanuit mijn praktijk bied ik coaching en ondersteuning aan kinderen van 4 tot 12 jaar en hun ouders die o.a. hooggevoelig en/of temperamentvol zijn en moeite hebben met het verwerken van prikkels. Denk aan een teveel aan prikkels (overprikkeling) en het weer kunnen loslaten van prikkels (ontprikkelen). Overprikkeling kan zich uiten op lichamelijk vlak maar ook door bepaald gedrag te laten zien.
Heeft jullie kind regelmatig het gevoel een vol hoofd te hebben? Geeft het vaak aan last te hebben van buikpijn en/of hoofdpijn ? Heeft het moeite met in slaap vallen en/of doorslapen? Gaat het niet met plezier naar school? Heeft het moeite om aansluiting te vinden of mee te komen in de klas en op school? Dit zou een gevolg kunnen zijn van overprikkeling, net zoals bepaald gedrag een gevolg kan zijn van overprikkeling. Hieronder een aantal veel voorkomende uitingen:
Overprikkeling kan ontstaan door zowel vervelende als leuke dingen. Een schooldag is vaak intensief voor kinderen maar ook een dagje uit, het kijken van een leuke of spannende film, een feestje, op vakantie gaan, een speelafspraakje etc.
Met behulp van o.a. prikkelstorm coachingkaarten, kinder- mindfulness, kinderyoga en kindermeditatie oefeningen geef ik mijn coaching vorm. Massage en/of massagespelletjes zijn hier een mooie aanvulling op, net zoals pure etherische oliën om het algehele welbevinden te ondersteunen.
Hoe de coaching eruit gaat zien, hangt vooral af van de hulpvraag. Tijdens een gratis telefonische kennismaking kunnen er vrijblijvend vragen gesteld worden en meer informatie gegeven worden over de coaching. Wanneer er wederzijds een goed gevoel is kunnen we een afspraak maken voor het intakegesprek.
Het intakegesprek zal in mijn praktijk zijn, samen met de ouder(s) en afhankelijk van de leeftijd van het kind, met het kind erbij. Tijdens de intake bespreken we of de coaching gericht op de ouder (s) of samen met het kind zal zijn of een combinatie van beide. Hierover kan ik tijdens de intake meer vertellen.
Het streven is om twee weken na de intake de eerste sessie te plannen
Ouder en/of kind zullen zich makkelijker openstellen voor contact en verbinding als ze zich veilig, gehoord en gezien voelen. Ik zie het als mijn taak om deze veilige basis te creëren om vanuit daar te kunnen gaan coachen. Ouder en kind zijn onlosmakelijk met elkaar en hun omgeving verbonden. Samen gaan we kijken naar hoe we bepaalde dingen makkelijker kunnen laten verlopen, zodat jullie meer kunnen genieten van elkaar!